Латвиецът Алвис Херманис се налага като един от най-интересните млади режисьори на европейските сцени, чиито продукции получават признание и се търсят за международните театрални фестивали. Носител на не една награда, през 2007 Алвис Херманис получава и най-високото отличие – 9-та европейска театрална награда за нови театрални форми. От 1997 г. Херманис е артистичен директор на Нов театър – Рига, където работи на принципа на театралното студио, в което изследва възможностите за развитие на театралната естетика. Вече има и два реализирани спектакъла в Театър – Цюрих. Сценичният му език се отличава със своебразно преплитане-игра между натуралистичния детайл и различни знаци, образи и символи на източната и западна европейска култура. Посредством нея А. Херманис продължава последователния си интерес към търсенето на нови граници на реалността.
„Соня” е сред най-новите продукции на Алвис Херманис. Базирана е върху едноименния разказ на руската писателка Татяна Толстая (внучка на именития руски класик Алексей Толстой). Разказана е историята на Соня – малко грозновата и малко самотна жена, която получава фалшиво любовно писмо, написано от подлата й приятелка Ада. А то се оказва най-щастливият миг от живота й.
Херманис избира интересно решение, за да пресъздаде театрално контраста между грозновата външност и ранима душевност на Соня, като решава нейният образ да се изиграе от мъж. Спектакълът, редувайки ирония и мелодрама, гротеска и тъга, предлага иновативен театрален език, изграден върху съчетанието на преувеличена театралност и хиперреалистична образност.
Целта не е актьорът да се превърне в жена. Тук става много повече дума за това да се разбере жената. Ние не играем жена, а се опитваме да създадем женски образ, характер и да разкажем за нейната душа. Съмнявам се, че душата има пол.
Алвис Херманис
със симултанен превод на български